תמונה דקורטיבית מטבח


גַּמְבָּהמטבח 

האם ידעת שמשפחה ממוצעת זורקת כרגע מהמזון שהיא קונה? האם ידעת שאפשר לחסוך כ-670 ש"ח בכל חודש - כסף שנזרק לפח?

50% מהמזון שנזרק ראוי למאכל אדם ומגיע לאשפה כתוצאה מדפוסי התנהגות, חוסר מודעות הרגלי הקנייה שלנו ועוד.

מה עושים? מצמב"זים!!

1. לא עוד ארוחות מוגזמות

2. לא עוד קנייה עודפת של מזון (מישהו אמר מבצע?)

3. לא עוד לסרב לאותו אוכל למחרת…

4. העגבנייה הבשילה מידי? החסה עייפה? הפסטה שהכנו אתמול עומדת להיזרק לפח?


קבלו כמה טיפים איך הופכים להיות בריאים, יעילים וחסכוניים יותר במטבח.

מה צריך? קודם כל ראש פתוח וקצת יצירתיות :)

  • אוכל טרי, "נקי", טבעי לא מעובד או בדרגת עיבוד מינימלית - הוא הבחירה הטובה ביותר לגוף שלנו. 
  • ירקות ופירות מיוחדים - זה סטייל בריא ומזין! הם טעימים וטובים באותה מידה. כך תוכלו להציל מזון מלהיזרק רק בגלל צורה/צבע/גודל שאינם מושלמים. את הירקות והפירות אוכלים עם קליפה ו/או חותכים לפני צריכתם, כך מקבלים את כל הערכים התזונתיים. 
  • בוחרים בשיטות בישול בריאות יותר ששומרות על ערכי המזון - אפייה/בישול/אידוי עדיפים על צלייה וטיגון. שמן זית/קנולה - מוסיפים לאחר הבישול/האפייה - זה אותו הטעם רק יותר בריא :) 
  • ניהול מלאי - מכינים רשימת קניות לפי *מה שחסר* (אפשר להיעזר בטבלה - לרשום איפה ממוקדם כל מזון ארון/מזווה/מקרר ומה התוקף שלו). תכננו את הארוחות בשבוע בהתאם למצרכים
  • נצמדים לרשימת הקניות שהכנו - לא חבל לזרוק כסף לפח? (גמ-בסופר)
  • עושים FIFO (הראשון שנכנס הוא הראשון שיוצא) – מאחסנים את המצרכים החדשים מאחור ואת הישנים מקדימה, הכי זמינים לשימוש. 
  • מעבירים את המוצרים שתאריך התפוגה שלהם מתקרב - למקום בולט, נגיש וקבוע, כך ניתן להשתמש בהם בהזדמנות הראשונה
  • תאריכים התפוגה - מה הם אומרים? שימו לב, "עדיף להשתמש לפני" ו"לשימוש עד" מופיעים על מוצרים שאינם רגישים. אפשר לצרוך גם לאחר התאריך המופיע על גבי האריזה. הפעילו שיקול דעת.
  • שומרים על טריות– מאחסנים מוצרים רגישים בקירור של 1-5°c , משתמשים בכלי אחסון אטומים, מקפידים לסגור היטב אריזות 
  • היו יצירתיים במטבח! – מרקים, תבשילים, פשטידות, ממרחים ושייקים הם פתרונות נפלאים לניצול מזונות טריים שהחלו להתעייף. השתמשו בכל חלקי הצמח/ירק.
  • שימור מזון זה קל וחכם! הקפיאו, החמיצו, יבשו, כבשו… 
  • לא סיימתם את הארוחה? ארזו לאחכ או למחרת. ואל תשכחו לשמור על בטיחות האוכל; מהאריזה, קירור והחימום מחדש.

נסדר את המקרר, הארון והמזווה בצורה שמעודדת אכילה בריאה יותר;

ירקות ופירות –נשטוף ונייבש היטב שלא יצברו לחות ויאריכו חיי מדף, נשאיר שלמים או נחתוך שיהיה קל זמין לנשנוש בין הארוחות, נניח בתוך כלי אחסון סגור ושקוף ונמקדם – מול העיניים במקרר. תתפלאו מה קורה לנו כשאנחנו רעבים או סתם משועממים, ויש מולנו מגש של ירקות או פירות חתוכים – אנחנו אפילו אוכלים!
מוצרי חלב – נבחר מראש מוצרי חלב של עד 5% שומן, לא ממותקים ונמקדם במקום נגיש במקרר – אבל לא בדלת.. ובכל מקרה עדיף מוצר חלב עשיר בסידן וחלבון מאשר לקחת חטיף אחר מהארון.
יותר ירקות, פחות סלטים מוכנים: מומלץ להכין סלטי ירקות או ירקות חתוכים. סלטים מוכנים כמו טחינה, חומוס וסלטים עם מיונז הם עתירי קלוריות ומלח, ולפיכך מומלץ להשתמש בהם במידה מצומצמת.
ואם אוהבים אוכל מבושל – נדאג שהוא יהיה זמין, בריא ואיכותי - רק לחמם. אפשר גם להכין צלחת למתבגרים העסוקים... מנת חלבון איכותי (בשר, עוף, דג או צמחוני- מה שמעדיפים), דגן מלא עשיר בסיבים, נשלב גם קטניות שיתנו לנו עוד אנרגיה, סיבים וחלבון – ולא נשכח את סלט הירקות. את הסלט מומלץ לתבל בשמן זית טרי ואיכותי, או להוסיף קצת אבוקדו, טחינה גולמית... ואם אוהבים אפשר גם קצת אגוזים – וקיבלנו ארוחה שלמה ומאוזנת

נחליף את הלחם הלבן בקמח מלא ונדאג שתמיד יימרח בממרח איכותי שמזין אותי. את החטיפים והמתוקים – אולי פשוט, נצמצם? לא צריך כל כך הרבה, אפשר גם פחות... ואולי גם, לפעמים, לא כל יום.

ואם מכל זה קצת התבלבלתם, יש גם את הסימון על גבי המוצרים – העדיפו לקנות מוצרים עם סימון ירוק וצמצמו סימון אדום. לכל הטיפים בגמבהסופר.